“HET VROUWELIJK VERZET™” - blog

FIETSVRIENDINNEN SAARTJE VANDENDRIESSCHE & KRISTIEN LAEVEREN

maandag 20 september 2010

Een vrouw op de fiets is sexy!


Vandaag verscheen in Het Belang van Limburg een artikel met als hoofding "Een vrouw is sexy". Welke vrouwen worden hier geciteerd? Uiteraard, Saartje en Kristien! Andere citaten zijn "Onder deze fietsbroek dragen wij helemaal niets" en "Saartje is een bionische vrouw".

Benieuwd naar meer? Lees hieronder het bewuste artikel!

TESSENDERLO - Tot de 1.100 deelneemsters aan de Ladies Bike gisteren in Tessenderlo behoorden Eén-omroepster Saartje Vandendriessche en haar fietsvriendin Kristien Laeveren uit Leopoldsburg. Zij zijn met een uniek project begonnen: 'Het Vrouwelijk Verzet', een groep op Facebook die ervaringen en tips gaat uitwisselen van fietsende vrouwen. Daar komt volgend jaar ook een boek van.

"Je moet 'het vrouwelijk verzet' niet verkeerd interpreteren", waarschuwt Saartje. "We zijn niet tegen iets. Verzet betekent hier 'vitesse' en je mag het ook zien als 'verzetje voor vrouwen' want dat is fietsen op steeds grotere schaal aan het worden. We zijn op zoek naar tips voor vrouwelijke wielertoeristen: welke fiets moet ik kopen? Hoe kan ik me het best kleden? Welke voorzorgen moet ik nemen? Bij welke club kan ik me aansluiten? Toen ik de Mont Ventoux op wilde rijden, wist ik niet of ik met triple of compact zou rijden. Zoiets zal in ons boek staan. De uitgeverij heeft contact met mij opgenomen omdat ze wisten dat ik graag en geregeld fiets. Het liefst samen met met Kristien Laeveren. Zij schrijft trouwens het boek, ik dicteer het."

~Onder deze fietsbroek dragen we helemaal niks"

Saartje Vandendriessche

Saartje en Kristien leerden elkaar exact vijf jaar geleden kennen tijdens een Ladies Bike in Tessenderlo. "Zij fietste naast mij en ik dacht: wat een interessante vrouw", vertelt Saartje. "Sindsdien fietsen we samen zo vaak we kunnen. Het gaat niet elke week want Kristein werkt in Zwitserland, voor Procter & Gamble. Het is een straffe. Ze heeft de Ronde van Vlaanderen al uitgereden. Als je dat kan, heb je een superconditie. En ze kan tegen een stootje. Vorige week heeft ze de Mont Blanc beklommen en al haar vingers waren bevroren. Ze kan haar vingers nog altijd niet normaal bewegen, heb ik gemerkt tijdens onze tocht vandaag."

Sexy

De bewondering is wederkerig. "Saartje is een groot talent", weet Kristien. "Een bionische vrouw. Zij doet een triatlon zonder te eten. Als ze geen omroepster was geworden, zou ze zeker een sportcarrière hebben gehad."

Is er een verschil tussen vrouwen die in groep fietsen en de veel talrijker mannen die er in groep op uit trekken? "Vrouwen babbelen meer onderweg, ze zijn veel minder met cijfers bezig", weet Saartje. "Mannen trekken ook goed door, ze rijden kilometers zonder een woord te zeggen. Onder vrouwen is het gezelliger. Maar pas op: je moet dat niet veralgemenen."

~Saartje is een bionische vrouw. Ze doet een triatlon zonder te eten"

Vriendin Kristien

Kunnen ze al enkele tips onthullen die in het boek zullen staan? "Dat je een helm moet dragen. Ik droeg vroeger geen helm. Tot ik eens gevallen ben", herinnert Saartje zich (gelukkig nog). "Ik keek links en rechts of er geen auto aan kwam en botste tegen mijn broer aan, die voor mij gestopt was. Ik ben toen enorm geschrokken. Sindsdien weet ik: een helm is nodig."

In het boek zullen ook anekdotes uitgewisseld worden. "Mannen vinden een vrouw op de fiets sexy, daar zal het ook over gaan", lacht Saartje. "En zal ik eens een geheim verklappen? Onder deze fietsbroek dragen we helemaal niks."

Soms moet je iets aannemen zonder het te willen checken.

Raymond DE CONDÉ

www.hetvrouwelijkverzet.be

© Concentra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Door hier te reageren, geeft u ook toestemming om deze reactie te gebruiken in ons toekomstig boek.